Nasz chleb powszedni – kampania społeczna Otwartej Rzeczpospolitej oraz Chlebem i Solą

Jak zareagują Polacy, gdy ich chleb powszedni upieką uchodźcy, Żyd, gej i muzułmanin?

Zobacz film: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10166186936062037&id=173011312036

„Nasz Chleb Powszedni” – pod takim hasłem jest realizowana rozpoczynająca się 04.04 kampania społeczna.

Na pomysł wpadły dziewczyny na co dzień zajmujące się reklamą. To odpowiedź na rosnący w nich sprzeciw wobec nasilającej się w kraju mowie nienawiści i braku tolerancji wobec osób wyróżniających się kolorem skóry, orientacją seksualną i wyznaniem religijnym.

Swoim pomysłem zainteresowały fundację Chlebem i Solą i stowarzyszenie Otwarta Rzeczpospolita. Organizacje na co dzień zajmujące się tymi problemami. Dziewczyny po pomoc przy realizacji zgłosiły się do rm z którymi współpracują na co dzień. Nie spodziewały się, że branża reklamowa odpowie z takim zaangażowaniem. Dlatego do realizacji udało się wciągnąć największe studia filmowe i postprodukcyjne.

Nasza kampania ma formę eksperymentu społecznego, z którego nakręciłyśmy lm do internetu. W drugim etapie akcji eksperyment powtórzymy w wybranych polskich miastach.

Przez jeden dzień w osiedlowej piekarni Żyd, gej, uchodźcy i muzułmanin piekli polski chleb powszedni. Następnie ludzie, którzy zazwyczaj kupują w tym miejscu pieczywo, zostali zaproszeni na zaplecze, żeby sprawdzić, czy smak chleba zmienił się przez to, że upiekł go ktoś inny niż zwykle? Jak zareagują i co powiedzą, gdy poznają historie piekarzy?

„Chciałyśmy, żeby Polacy mieli pretekst do rozmowy z Żydem, gejem, muzułmaninem i uchodźcą. Z ludźmi, z którymi rzadko mają styczność i przez to posługują się bardzo stereotypowymi wyobrażeniami na ich temat. I wpadłyśmy na pomysł, żeby właśnie nasz polski, powszedni chleb stał się nowym narzędziem komunikacyjnym. Żeby ten chleb pomógł Polakom w skonfrontowaniu się ze stereotypami.” – mówią twórczynie o pomyśle.

Bohaterowie kampanii zostali znalezieni przy pomocy Chlebem i Solą i Otwartej Rzeczpospolitej. Mają różne historie, jest między nimi Rosa, uchodźczyni z Konga, która uciekając zostawiła dwójkę dzieci. Zbiera pieniądze na bilety dla nich. Jest Radwan, który przyjechał do Polski w ramach wymiany studenckiej i został. Pracując jako kelner, już kilka razy został pobity, codziennie zmaga się ze stereotypem terrorysty, pomimo tego, że jego córeczka jest Polką. Andrzej – historyk, miłośnik Warszawy, który dowiedział się o swoim żydowskim pochodzeniu, jako siedmiolatek. Jest też lekarz Salam, który przyjechał do Polski za miłością i pomimo tego, że codziennie wita na świecie polskie dzieci musi mierzyć się z odrzuceniem. A Kamil – gej, jest pracownikiem międzynarodowej rmy w Warszawie, ale gdy odwiedza swoje rodzinne miasteczko, boi się sam wychodzić wieczorami.

„Wierzymy, że w naszym kraju wciąż przeważają osoby otwarte na odmienność innych, a ich głos jest w tej chwili jedynie słabiej słyszalny w mediach, ponieważ atrakcyjniejsze stały się relacje dokumentujące przykłady nienawiści. Nie chcemy, żeby nienawiść stała się naszym chlebem powszednim, dlatego postanowiłyśmy skorzystać z kompetencji i znajomości, które mamy z pracy do promowania kultury tolerancji, by ludzie otwarci mieli świadomość, że ich przyjazny głos nie jest głosem odosobnionym.” – dziewczyny mówią jednomyślnie

Na potrzeby kampanii, oprócz spotu, powstała także stronę naszchlebpowszedni.pl, na której użytkownik lepiej pozna historie bohaterów, posłucha wywiadów z nimi i dowie się z jakimi problemami muszą się mierzyć, ale też jakie są ich marzenia. W końcowym etapie kampanii upieczony przez nich chleb będzie rozdawany w najbardziej zradykalizowanych ośrodkach w Polsce.

Informacje o tym, gdzie będzie można spróbować chleba, będą dostępne na stronie internetowej.

Partnerami kampanii, którym serdecznie dziękujemy za zaangażowanie w jej realizację są: reżyser Marcin Filipowicz, studio Graf ti Films, studio produkcyjne ORKA, studio Expresso Post Production, studio Heliograf Technika Filmowa, studio produkcyjne KOI-Studio, Motion Arts Collective Lunapark oraz wypożyczalnia sprzętu lmowego MX35.

Szczegółowych informacji udzielają:

Otwarta Rzeczpospolita: Paula Sawicka – paulasawicka@otwarta.org – 696045789 Chlebem i Solą: Paweł Cywiński – slon.cywinski@gmail.com – 602190787